معرفی گیاه هزاردرمان آلوئه ورا

معرفی آلبوم آموزش ویدئویی گیاه درمانگر آلوئه ورا

معرفی گیاه هزاردرمان آلوئه ورا

معرفی آلبوم آموزش ویدئویی گیاه درمانگر آلوئه ورا

خواص درمانی آلوئه ورا

http://www.anamisaloevera.ir/images/stories/kh-nilooIII/sliced-aloe-vera.jpg
آلوئه ورا خواص بی شماری دارد. تعداد این خواص آنقدر زیاد است که نام گیاه هزاردرمان را روی آن گذاشته اند.


دانشمندان اسپانیایی موفق به ساخت نوعی ژل از گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )  شده‌اند که قادر است عمر نگهداری میوه‌ها را طولانی‌تر سازد با استفاده از این ژل می‌توان سطح میوه‌ها را پوشانید و در نتیجه زمان نگهداری آنها را با حفظ تازگی و بدون تغییرات شیمیایی طولانی‌تر نمود. دانشمندان اسپانیایی اظهار داشتند که این ژل به هیچ عنوان طعم و ظاهر میوه‌ها را تغییر نمی‌دهد و از این رو می‌تواند به صورت یک پوشش کاملاً طبیعی و بی‌ضرر جایگزین مواد نگهدارنده مصنوعی که پس از برداشت میوه‌ها به آنها اضافه می‌شود گردد.
توجه:
آلوئه ورا ( آلوورا )  به دلیل سابقه‌ای طولانی و درخشان و داشتن خواص معجزه‌گر با آشنایی روزافزون مردم با این گیاه لازم در خرید و مصرف این گیاه به علائم ذیل توجه فرمایید آلوئه ورا ( آلوورا )   گیاهی است بدون ساقه و برگ‌های ساده که به صورت متناوب بر روی قاعده آن قرار گرفته‌اند طول این گیاه به 60 تا 65 سانتی‌متر می‌رسد و در صورتی که به صورت اورگانیک کشن شود به بیش از 40 سانتی‌متر نخواهد رسید. دارای برگ‌هایی گوشتالود با ژله‌ای سفت که در وسط ژل خط‌هایی مثل نخ وجود دارد و خنجری شکل و ساختمان شیاردار به رنگ سبز مایل به زرد می‌باشد. گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )  شامل 150 کلون‌واریته است و واریته‌هایی خالدار هستند که این خال‌ها به رنگ سفید و در هر دو سمت برگ پراکنده‌اند که با افزایش سن گیاه خال‌ها کم می‌شوند ولی در انتهای برگ و دو طرف آن همیشه وجود دارند. همچنین لبه‌های آن دارای خارهای کوچک می‌باشد جهت مصرف خوراکی حتماً به خال‌های سفید توجه شود.

شیره آلوئه ورا ( آلوورا ) 

شیره این گیاه دارای خواص مفید و متعددی است. اگر می خواهید از فواید این گیاه پر خاصیت بهره مند شوید، روزانه 60 تا 120 گرم از شیره آلوئه ورا ( آلوورا )  بنوشید. اگر هر روز این کار را بکنید، جریان خون تان بهتر می شود، هضم غذای تان بهتر انجام می گیرد و روده های تان پاک می شود. این گیاه دارای خواص سم زدایی است و می تواند سموم را از جریان خون پاک کند. یکی از مهم ترین ویژگی های شیره آلوئه ورا ( آلوورا )  ضد باکتری و ضد قارچ بودن آن است. به همین دلیل استفاده از شیره این گیاه موجب حفظ سلامتی می شود.


شیره آلوئه ورا ( آلوورا ) و کاهش وزن
 

یکی از مفیدترین خواص این گیاه کمک به کاهش وزن است. آلوئه ورا ( آلوورا )  در واقع با تحریک متابولسیم موجب می شود که بدن کالری بیشتری بسوزاند. انرژی لازم برای این کار از چربی و کربوهیدرات موجود در بدن به دست می آید. نوشیدن شیره آلوئه ورا ( آلوورا )  به صورت روزانه با چند بار ورزش در هفته برابری می کند. آلوئه ورا ( آلوورا ) دارای مقادیر زیادی پروتئین کلاژن است و زمانی که شما شیره آن را می نوشید، بدن باید برای جذب پروتئین انرژی بیشتری مصرف کند و همین موجب کاهش وزن می شود. به علاوه، با مصرف روزانه شیره این گیاه حجم کمتری از غذا در روده باقی می ماند و به این ترتیب انرژی کمتری از غذاها جذب می گردد.



شیره آلوئه ورا ( آلوورا )  و سم زدایی
 

یکی دیگر از خواص این شیره خاصیت سم زدایی آن است. با مصرف شیره آلوئه ورا ( آلوورا ) تولید سلول هایی که با عفونت می جنگند در بدن افزایش می یابد و قدرت سیستم ایمنی بالا می رود. مواد موجود در این شیره می توانند فلزات سنگین را از بدن بیرون کنند و متابولیسم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها را در بدن ارتقا دهند. این خاصیت شیره آلوئه ورا ( آلوورا )  و خاصیت مسهل بودن آن اثربخشی روده بزرگ را افزایش می دهند. عملکرد ناقص روده بزرگ باعث جذب مجدد سموم و در نتیجه کاهش سطح انرژی فرد و بروز بیماری ها می شود. شیره آلوئه ورا ( آلوورا )  حاوی نوزده آمینواسید، بیست ماده معدنی و دوازده ویتامین است.


بقیه در ادامه مطلب

 آلوئه ورا (  آلوورا )  در درمان بیماری های فراوانی نقش دارد.

آلوئه ورا (  آلوورا ) در درمان دیابت :پژوهش‌ها نشان دادند که قند خون را در انسان کاهش می‌دهد. دانشمندان دریافتند از آنجا که آلوئه ورا (  آلوورا )  قادر است آنزیم‌های موجود در پانکراس را فعال نماید می‌تواند در افرادی که دچار دیابت و هیپوگلیسمی هستند به تعادل و تنظیم قند خون کمک نماید.

آلوئه ورا (  آلوورا ) در درمان زخم معده :
آلوئه ورا (  آلوورا )  ترشح اسیدهای معده را تنظیم و کنترل می‌نماید. همچنین خواص بی‌حس کننده، منعقد کننده خون، ضد باکتری و درمان کننده دارد.
خوردن ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) سبب مب‌شود که این ژل به جداره لوله‌های گوارشی بچسبد و سرعت بهبود زخم‌ها را افزایش دهد. ژل معجزه‌گر آلوئه‌ورا ( آلوورا )  قادر به کاهش اسیدهای معده (عامل اصلی تشدید زخم‌های معده) می‌باشد. از این رو این ژل برای درمان زخم‌های معده بسیار مؤثر شناخته شده است. مصرف و خوردن  آلوئه‌ورا ( آلوورا )   پیش از هر وعده غذایی برای کسانی که از نظر هضم غذای مصرفی با مشکل روبرو هستند نیز مفید می‌باشد، زیرا آلوئه‌ورا ( آلوورا ) سبب تحریک شیره گوارشی و ایجاد جریان طبیعی آن و در نتیجه کمک به شکستن مواد غذایی جهت جذب توسط سلول‌ها می‌شود.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در تنظیم کلسترول، چربی خون :ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) دارای آنزیم‌هایی نظیر آمیلاز، اکسیداز، کاتالاز و لیپاز، فولیک اسید، نیاسین که برای کاهش چربی و قند خون مفیدند هست.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان فشار خون :تحقیقات اخیر ثابت کرده است که مصرف مداوم آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌تواند با الیاف سلولزی همراه و مخلوط شود و باعث پالایش و تصفیه خون شود و فشار خون را تنظیم و متعادل نماید.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان بیماری کلیه و دفع سنگ کلیه:خوردن آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌تواند سنگ کلیه را دفع نماید یا اندازه سنگ را کوچکتر نماید. مصرف مداوم آلوئه‌ورا ( آلوورا ) از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌نماید و از بافت‌های آن مراقبت نماید.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در  درمان بیماری‌های باکتریایی و سرطانی:
مصرف خوراکی مداوم آلوئه‌ورا ( آلوورا ) از آنجا که دارای خواص ضد میکروبی می‌باشد برای درمان عفونت‌های میکروبی، مجاری معده و روده مؤثر خواهد بود. همچنین به علت وجود درصد بالای قند در این ژل خاصیت اسمزی بالا نی‌رود و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌شود. برخی از تحقیقات حاکی از آن است که ماده آنتروکینون موجود در ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا )خواص ضد باکتری و ضد سرطانی دارد همچنین اشخاص مبتلا به سرطان که مشغول شیمی درمانی هستند می‌توانند با مصرف این گیاه تهوع و سایر مشکلات مربوط به این درمان را بکاهند.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان بیماری ایدز:
تحقیقات اخیر نشان داده است که مانوز استیله به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز می‌باشد. مانوز استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می‌دهد اما نکته مهم‌تر این است که میزان تأثیر AZT را (یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV ) نا حد زیادی افزایش می‌دهد. حال چنانچه این ترکیب دارویی یا آلوئه‌ورا ( آلوورا )مصرف شود می‌تواند میزان AZT مورد استفاده برای HIV را تا 90 درصد تقلیل دهد که این امر از هزینه‌ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی می‌کاهد. برای درمان HIV به مصرف روزانه 800 الی 1600 میلی‌گرم مانوزاستیله نیاز می‌باشد، این میزان از ماده مزبور برابر با نیم تا یک لیتر عصاره آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌باشد. هر چند میزان مانوراستیله می‌تواند در فرآورده‌های مختلف متفاوت باشد.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان سینوزیت و آسم:
بخور گیاه آلوئه‌ورا ( آلوورا ) تسکین دهنده در د سینوزیت می‌باشد و همچنین استنشاق بخار آبی که برگ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در آن ریخته شده باشد برای شخص مبتلا به آسم مفید خواهد بود.

مان بیماری‌های روده:گیاه آلوئه‌ورا (آلوورا ) حداقل دارای 3 اسید چرب با خاصیت ضد التهابی می‌باشد که برای معده، روده کوچک و روده بزرگ مفید هستند مصرف آلوئه‌ورا ( آلوورا ) به صورت مرتب اثرات شفابخش طولانی مدت و مثبتی به همراه داشته و سیستم گوارشی را پالایش نموده و بهبود بیماری‌های روده را تسریع می‌نماید. آنترالوئین موجود در ژله آلوئه‌ورا (آلوورا )  به عنوان مسهل مؤثر عمل می‌کند.

آلوئه‌ورا ( آلوورا )  در درمان استرس:
اظهار نظر دانشمند روسی برگمن آلوئه‌ورا ( آلوورا )  قادر است سلول‌ها را احیاء و حیات بخشد آلوئه‌ورا ( آلوورا )  می‌تواند خواص تنظیم کننده و کنترل کننده روی بدن داشته باشد و به سیستم بدن کمک کند تا در لحظات و موقعیت‌های بحرانی و استرس‌زا تعادل خود را حفظ نماید و در همین هنگام که تنظیم و کنترل سیستم ایمنی بدن را به عهده دارد به درمان‌ بخشی دیگر از بدن که بیمار است بپردازد. این عمل گیاه یا دارو Adaptojenic در زمان نیاز در آن بخش از بدن که فعالیتش کارساز و مورد نیاز باشد انجام خواهد پذیرفت و اگر مورد نیاز نباشد ظاهراً بدون فعالیت باقی می‌ماند، اگر چه در این هنگام نیز به آهستگی و به تدریج سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

آلوئه‌ورا (آلوورا ) در پیشگیری از سکته مغزی:جالینوس اعتقاد داشت از آنجا که آلوئه‌ورا خون را از ناحیه سر به طرف پا می‌راند می‌تواند از سکته‌های مغزی جلوگیری نماید.

آلوئه‌ورا ( آلوورا) در بهداشت دهان و دندان:اخیراً دانشمندان بدین نتیجه دست یافته‌اند که ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) برای مقابله با انواع پوسیدگی‌های دندانی بسیار مفید می‌باشد و در بهبود مشکلات دهان و لثه قدرت شفابخش دارد. از این‌رو می‌توان از آلوئه‌ورا (آلوورا)  به عنوان یک ماده فعال برای پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی در خمیر دندان‌ها و ژل‌های تمیز کننده دندان استفاده نمود. ژل دندان آلوئه‌ورا (آلوورا) همانند خمیر دندان عمل می کند و قادر به نابودی باکتری‌ها و میکروب‌های بیماری‌زای موجود در دهان می‌باشد به طوری که در پژوهش‌های کنونی اثبات شده است که اسید سالیسیلیک، فنل، سولفور، اسید سینامونیک، نیتروژن، اوره، لوپئ.ل صد باکتری و میکروب می‌باشد.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان پوکی استخوان:
آلوئه‌ورا ( آلوورا ) حاوی ارخی مواد معدنی از جمله برن می‌باشد. این عنصر می‌تواند کمبود کلسیم را در بدن به حداقل برساند. جذب آن را تسریع نماید و همچنین آن را در تمام بدن پخش کند. از این رو مصرف آلوئه‌ورا (آلوورا ) در پیشگیری و درمان پوکی استخوان می‌توان مفید باشد.

آلوئه‌ورا ( آلوورا )در درمان بیماری‌های مری:مصرف ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا) از برگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌:ند. در این بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری سبب آسیب زدن به مخاط مری و ایجاد علائمی همچون سوزش سردل، سرفه‌های خشک، تنفس بدیو، خونریزی و زخم مری می‌شود.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان بواسیر:
آنتراکوئین موجود در ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) به عنوان تسهیل کننده دفع مدفوع شناخته شده است که در افراد مبتلا به بواسیر بسیار مفید می‌باشد. (از زمان‌های قدیم نیز برای درمان این بیماری طبیبان از آلوئه‌ورا ( آلوورا )استفاده می‌کردند.)

ها

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان پسوز یا ریس:
تحقیقات ثابت نموده که ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) این بیماری را درمان می‌نماید.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان درد گوش و چشم:چکانیدن سه قطره از شیرابه گیاه آلوئه‌ورا ( آلوورا )  موجب تسکین فوری درد گوش می‌شود و برای تسکین درد چشم شیرابه آلوئه‌ورا ( آلوورا ) را با کمی آب مخلوط کرده و در چشم بریزید. اینکار ضمن تسکین درد چشم می‌تواند نیروی چشم را تقویت کند.

آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) در درمان و جلوگیری از درد و تورم:
در واقع اسید سالیسیلیک که در آلوئه‌ورا  ( آلوورا )وجود دارد با مهار تولید پروستاگلاندین به عنوان یک مسکن عمل می‌کند و اثرات ضد التهابی، ضد کوفتگی، ضد کشیدگی ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، واریس و آرتریت، نیز کاملاً اثر بخش است. ژل آلوئه‌ورا  ( آلوورا )حاوی مقدار زیادی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری می‌کند. همچنین آنزیم کربوکسی پپتیدازی که در آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) وجود دارد عامل ایجاد کننده درد التهاب حاد موسوم به برادی کینین را غیرفعال می‌کند و ناحیخ درد به خصوص درد مفاصل را التیام می‌دهد.

آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) در درمان کبد:
مصرف آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) گرفتگی کبدی را برطرف و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد و محرک ترشح صفرا است.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در جلوگیری سکته قلبی:
آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) مقدار ترومبوکسان 2A و2B و پروستاگلاندین2 را که موجب انقباض عروقی و تجمع پلاکتی می‌شوند کاهش می‌دهد و موجب کاهش بروز سکته قلبی می‌شود.

آلوئه‌ورا ( آلوورا )  در افزایش قوای جنسی:
خوردن ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا )  قوای جنسی را تقویت می‌کند و اسپرم‌سازی را افزایش می‌دهد. همچنین در درمان بیماری سوزاک مؤثر است.

آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) در تنظیم عادت ماهانه خانم‌ها:
مصرف خوراکی آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) باعث هدایت خون به قسمت انتهائی بدن و لگن می‌شود. لذا در باز کردن قاعدگی‌هایی که مدت طولانی متوقف مانده اثرات بسیار مفیدی دارد.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان زخم‌ها و جراحت‌ها و سوختگی:
ژل این گیاه دارای آنزیم‌های گلوکوماناز، آرابینانز، گالاکتاز است که در درمان سوختگی و جراحات بسیار مناسب است. این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخم‌ها، بریدگی‌ها، پارگی‌، خراش ها و سوختگی‌های معمولی و سوختگی با اشعه‌های مضر، سوزش‌ها، گزیدگی‌های سمی را تسکین و التیام می‌بخشد.

آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) در دفع سموم بدن:
مصرف خوراکی آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) مواد زائد را از قسمت‌های مختلف بدن جذب کرده و دفع می‌نماید که این عمل باعث پاک‌سازی خون از اثرات جانبی داروهای شیمیایی، سیگار، سموم باقی مانده کشاورزی بر روی میوه‌ها و آلودگی هوا می‌شود.

آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) در بالا بردن قدرت ایمنی بدن:
مصرف ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا )  به صورت خوراکی قدرت ایمنی بدن را بالا برده و کمک می‌کند که سموم در بدن تجمع نکند و همچنین به سلول‌های بدن حیات می‌بخشد و سبب نرمال شدن متابولیسم بدن می‌شود.

آلوئه‌ورا ( آلوورا )  در درمان سوختگی و زخم پوستی:
در درمن سوختگی اثر معجزه‌آسایی دارد و درد ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد همچنین ناحیه سوختگی درجه 2 و 3 مانند آفتاب زدگی و یا سوختگی ناشی از اشعه راترمیم می‌کند شایان ذکر است که گیاه آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) پوست‌هایی که در اثر تابش آفتاب سوختگی پیدا کردند را نرم می‌کند. خاصیت ترمیمی ژل این گیاه به صورتی استکه به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خ.د از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند، در نتیجه ترمیم ناحیه سوختگی را حاصل می‌سازد. مطالعات انجام شده در دهه 1990 نشان داده که وقتی از ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) برای التیام سوختگی استفاده می‌شود زخم زودتر التیام می‌یابد در حالی که وقتی از بانداژهای مخصوص سوختگی استفاده می‌شود سوختگی 6 روز دیرتر التیام می‌یابد.آنزیم‌های ژل کلوکوماناز، آرابینانز و گالاکتاز است که در درمان سوختگی و جراحات بسیار مناسب است این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخم‌ها، بریدگی‌ها، پارگی‌، خراش‌ها و سوزش‌های خفیف پوست که ناشی از گزیدگی حشرات می‌باشد را تسکین می‌دهد.

آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) در افزایش انرژی بدن:
مصرف خوراکی مداوم ژل آلوئه‌ورا  ( آلوورا )  سبب تنظیم دستگاه گوارش و هضم هرچه بهتر غذا می‌شود که از این رو احساس تندرستی و سلامتی می‌دهد و به علاوه سطح انرژی بدن افزایش می‌یابد و ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) 4  بار سریع‌تر از آب در بدن نفوذ می‌کند و به فیزیولوژی بدن آسیب نمی‌رساند بلکه آن را متعادل نموده و بهبود می‌بخشد.

آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) در درمان پارکینسون:
طبق تحقیقات به عمل آمده دانشمندان و پژوهشگران گیاه آلوئه‌ورا  ( آلوورا )در درمان بیماری پارکینسون یا (باد لقوه) مؤثر است و علاوه بر آن سبب تحریک و افزایش ماهیچه‌ها می‌شود.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در ترک اعتیاد:
مصرف خوراکی ژل آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) به دلیل داشتن مقداری اسید سالیسیلیک وجود دارد. مثل مسکن عمل می‌کند و همچنین سموم بدن را دفع می‌کند و خود را پاک‌سازی می‌کند و افسردگی‌های بعد از ترک اعتیاد را کاهش می‌دهد.

آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در مراقبت و درمان ناراحتی‌های پوستی:
ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) به دلیل نزدیک بودن  PH آن PH انسان می‌تواند چهار برابر سریع‌تر از آب در بدن انسان نفوذ کند و به فیزیولوژی بدن آسیب نمی‌رساند ژل آلوئه‌ورا شامل بیش از 75 نوع ماده مغذی از لحاظ غذایی و 200 ترکیب فعال 20 نوع ماده معدنی و 8 نوع آمینواسید و 12 نوع ویتامین که فعالیت‌های متعددی را در بدن انسان انجام می‌دهند ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) به دلیل دارا بودن منابع بسیار با ارزش باعث گردید تا مورد توجه قرار گیرد و تحقیقات زیادی انجام شده که در ذیل به اختصار به برخی از این موارد اشاره می‌شود:
1-‌ محرک رشد و ترمیم پوست:
ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) حاوی پلی ساکارید است که در رشد و ترمیم پوست را تحریک می‌کند.
2-‌ مقابله با پیری پوست:
از آنجایی که هر 21 تا 28 روز پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می‌شود و مصرف خوراکی آلوئه‌ورا ( آلوورا )  می‌تواند با منبعی از مواد سازنده به شما کمک کند تا همواره پوستی سالم و شاداب داشته باشید و با اثرات پیری پوست مقابله کنید. همچنین ژل آن به علت داشتن کلاژن و ویتامین E نرمی پوست را افزایش داده از پیر شدن جلوگیری می‌:ند و سبب باقی ماندن رطوبت در پوست می‌گردد.
3-‌ جلوگیری و درمان ضایعات پوستی:
آلوئه‌ورا ( آلوورا )در درمان تبخال و زگیل و خال‌های پوستی بسیار مؤثر است و همچنین از بیماری‌های پوستی به عنوان مثال اثرات سوء ناشی از اشعه ایکس جلوگیری می‌کند.
4-‌ ترمیم زخم‌ها و درمان جراحات پوستی:
ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) دارای آنزیم‌های کلوکوماناز، آرابیناخز، گالاکتاز است که در درمان سوختگی و جراحات پوستی زخم‌ها بریدگی‌ها خراش‌ها و سوزش‌های ناشی از گزیدگی‌های سمی را التیام می‌بخشد.
5-‌ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان ترک‌های پوستی و خشکی پوست:
آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان ترک‌های پوستی و خشکی پوست بخصوص اگزمای دور چشم یا پوست‌های بسیار حساس و موثر می‌باشد ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) برای پوست‌های خشک مناسب بوده و سبب نرم و براق شدن پوست می‌گردد.
6-‌ اکسیژن رسانی به پوست:
آلوئه‌ورا ( آلوورا ) با اکسیژن رساندن به سلول‌های پوست سبب ترمیم بافت پوست می‌گردد و در نتیجه باعث شادابی و سلامت پوست می‌گردد.
7-‌ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در مراقبت از آفتاب:
آلوئه‌ورا ( آلوورا ) پوست‌های آفتاب سوخته را ترمیم و نرم می‌کند. همچنین از آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) به علت داشتن خواص ضد سوختگی می‌توان به عنوان کرم ضد آفتاب استفاده نمود.
8-‌ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در برطرف کردن سلول‌های مُرده:
ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا )  سلول‌های پوستی مرده و آسیب دیده را از بین می‌برد و سبب جایگزین شدن سلول‌های جوان می‌شود از این رو پوست تازه و درخشان می‌گردد.
9-‌ آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) در لکه‌های پوستی:
آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) شدت رمگدانه‌های پوستی را کاهش می‌دهد بنابراین سبب کم‌رنگ شدن لکه‌های پوستی می‌شود و همچنین می‌تواند لکه‌های سرسیاه را از بین ببرد.
10-‌ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در قدرت جذب رطوبت:
آلوئه‌ورا ( آلوورا ) سبب افزایش قدرت جذب رطوبت پوست گردیده، آنرا انعطاف‌پذیر می‌سازد. همچنین آلوئه‌ورا به علت داشتن کلاژن ویتامین E الاستیسیته و نرمی پوست را افزایش داده و سبب باقی ماندن رطوبت در پوست می‌گردد.، بنابراین آلوئه‌ورا ( آلوورا ) بهترین مرطوب کننده برای پوست می‌باشد.
11-‌ خاصیت ضد قارچی باکتری:
آلوئه‌ورا ( آلوورا ) به دلیل داشتن درصد بالای قند و ماده آنتروکینون که خاصیت ضد قارچی باکتری در درمان ترک بین انگشتان که یک بیماری قارچی است مؤثر می‌باشد.
12-‌ درمان آکنه (جوش):
 مصرف خوراکی و خارجی ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان جوش‌ها بسیار مؤثر می‌باشد.
13-‌ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) یک لوسیون پاک‌کننده:
ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) حاوی ساپوئین‌هایی می‌باشد که این مواد صابونی‌اند که به میزان سه درصد در ژل آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) موجود است و به طور طبیعی خاصیت پاک‌کنندگی دارند و علاوه بر آن دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی نیز می‌باشد.
14-‌ خواص خنک کننده آلوئه‌ورا( آلوورا ) :
از ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌تواند جایگزین خوبی برای کرم‌های سرد باشد.
15-‌ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان خارش‌های پوستی:
لاکتات منیزیم موجود در آلوئه‌ورا ( آلوورا ) با مهار هیستیدین دکربوکسیلاز که تبدیل هستیدین به هیستامسن را در Mastcells کنترل می‌کند به عنوان یک ضد خارش عمل می‌کند. از این رو هنگام خارش‌های پوستی استفاده از ژل آلوئه‌ورا بسیار مؤثر می‌باشد.
16-‌ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) در درمان و جلوگیری از ریزش مو:
آلوئه‌ورا ( آلوورا ) حاوی آنزیم‌هایی است که باعث کنترل و درمان کم پشتی موی سر استفاده از آلوئه‌ورا ( آلوورا ) می‌باشد. امروزه بسیاری از مردم جهت ضخیم شدن مو و سلامت آن محصولات گوناگون آلوئه‌ورا ( آلوورا ) را مورد مصرف قرار می‌دهند که در این میان استفاده از ژل آلوئه‌ورا ( آلوورا ) یکی از روش‌های مفید و مؤثر می‌باشد. همان طور که پیش از این اشاره شد آلوئه‌ورا ( آلوورا )حاوی آنزیم‌هایی متعددی می‌باشد که برخی از آنها به عنوان یک محرک برای تولید و رشد موهای جدید شناخته شده‌اند. مکانیسم انها بدین صورت است که سرعت جریان گردش خون را افزایش می‌دهند و بنابراین پاپیلای پوستی (زائده بافتی ریشه موی سر) را فعال می‌نمایند و سبب افزایش تغذیه فولیکول‌های مو می‌گردند در واقع آلوئه‌ورا به عنوان یک ماده جادویی در جهت افزایش و رشد موهای شناخته شده است از سوی دیگر آلوئه‌ورا ( آلوورا )  به علت خواص ضد باکتری و قارچی مانع ایجاد شوره سر می‌گردد. این گیاه برای کنترل عفونت‌های قارچی مثل بیماری کچلی (کرم حقله دار) نیز مفید است با توجه به مطالب مذکور آلوئه‌ورا ( آلوورا ) برای رشد، تقویت، ایجاد نرمی، مراقبت و کنترل ریزش و خشکی موی سر استفاده نمود. در این راستا تجربه نشان داده است که استفاده از این نوع محصولات سبب تسریع جریان خون و در نتیجه کاهش استرس و هیجانات روحی نیز می‌گردد. معمولاً محصولات حاوی آلوئه‌ورا برای انواع مختلف موها نظیر خشک، نازک، چرب و معمولی مناسب می‌باشد و به گفته تولید کنندگان شامپو، اسیدیته معادل 5/4 گیاه آلوئه‌ورا  ( آلوورا ) سبب ایده‌آل شدن این گیاه برای ساخت انواع شامپوها و نرم کننده‌های مو شده است.

از آلوئه ورا  ( آلوورا ) در کرمهای مرطوب کنننده پوست و کرمهای التیام دهنده پوستی و بسیاری از کرمهای موضعی استفاده می‌شود.
آلوئه ورا  ( آلوورا ) بعلت داشتن خواص ضد میکروبی در درمان بسیاری از زخمها و جراحتها و سوختگیها- اگزما – تاول– گزیدگی زنبور و نیش حشرات- بریدگی – کوفتگی – آفتاب سوختگی و آکنه موثر است. بنابراین استفاده از این گیاه نه تنها در کرمهای موضعی بلکه در کنترل بسیاری از بیماریها و اختلالات پوستی سودمند می‌باشد.
مزایایی که سبب می‌شود آلوئه ورا  ( آلوورا ) برای مصارف پوستی استفاده گردد عبارتند از:

1- در درمان ترکهای پوستی و خشکی پوست موثر می‌باشد ، بخصوص اگزمای دور چشم یا پوستهای بسیار حساس.

2- روغن یا کرم آلوئه ورا  ( آلوورا ) برای پوستهای خشک مناسب بوده و سبب نرم شدن و براق شدن پوست می‌گردد.

3- با رساندن اکسیژن  بیشتر به سلولهای پوست، سبب ترمیم بافت پوست می‌گردد.

4- پوستهایی که در اثر آفتاب ، سوختگی  پیدا کردند را نرم می‌کند.

5- سلولهای پوستی مرده را  از بین می‌برد و سلولهای جوان جایگزین شده بنابراین پوست را تازه و درخشان می‌سازد.

6- مانع از پیری پوست و چروک آن می‌گردد.

7- شدت رنگدانه های پوستی راکاهش داده بنابراین سبب کم رنگ شدن لکه های پوستی می‌شود و می‌تواند لکه‌های سر سیاه را نیز از بین ببرد.

8- آلوئه ورا  ( آلوورا ) سبب افزایش قدرت جذب رطوبت پوست گردیده و پوست را انعطاف پذیر ساخته بنابراین بهترین مرطوب کننده  برای پوست می‌باشد.

9- در پیشگیری از بیماریهای پوستی موثر می‌باشد.

10- بعلت داشتن کلاژن و  ویتامین  Eالاستیسیته و نرمی‌پوست را افزایش داده و سبب باقی ماندن رطوبت در پوست می‌گردد.

11- pH   آن نزدیک به pHپوست است.

12- از آلوئه ورا  ( آلوورا ) بعلت داشتن خواص ضد سو ختگی می‌توان در کرمهای ضد آفتاب استفاده کرد.

13- در درمان ترک بین انگشتان پا که یک بیماری قارچی است موثر است (بر گرفته از یک مقاله در مجله انگلیسیBritish Journal of General Practice ).

14- لوسیون آلوئه ورا  ( آلوورا )  بعنوان پاک کننده برای پوست کاربرد دارد.

15- تاثیر خنک کنندگی بر روی پوست دارد بنابراین در کلد کرمها ( cold cream )کاربرد دارد.

در واقع استفاده از  آلوئه ورا  ( آلوورا )  در  محصولات آرایشی – بهداشتی بخصوص کرمهای ضد چروک – مرطوب کننده های پوستی- رژ لب ها- ماسکها ی صورت و کرمهای پاک کننده و کلد کرمها (cold cream) بسیار مناسب و مفید می‌باشد.

آلوئه ورا (صبر زرد)، مرهم زخمهای دیرین بشر دوای دردهای هزاره سوم

انواع صابون، شامپو، کرمها و لوسیونهای گوناگون، ژلهای مختلف، کنسرو و نوشابه، پاک کننده‌های آرایشی و فرآورده‌های بهداشتی مخصوص کودکان و نوزادان و محصولات متعدد دیگری، امروزه در بازارهای جهانی یافت می‌شود که با حروف درشت و متفاوتی بر روی آنها نوشته شده است: "حاوی آلوئه‌ورا"

"آلوئه‌ورا" که ما به آن "صبر زرد" می‌گوییم را شاید بتوان به جرأت اکسیر زندگی در هزاره سوم نامید، چرا که انسان را در موار د متعدد و متفاوتی از به کار بردن مواد گوناگون بی نیاز کرده و به تنهایی حاوی موادی است که هم در استعمال خارجی و هم به صورت خوراکی برای انسان مفید است و البته مقرون به صرفه!

آلوئه‌ورا گیاهی است که به احتمال زیاد منشأ و خاستگاه آن آفریقای جنوبی بوده است اما از آنجا که بشر دوست دارد هر چیز خوب و بدرد بخوری را جهت مصارف مفید خود تا هر جای دنیا با خود ببرد، آلوئه‌ورا نیز در اکثر نقاط گرمسیر و بیابانی به سرعت تکثیر شد و امروزه در اغلب نواحی که شرایط زیست محیطی گرم و بیابانی دارند، کشت این گیاه حتی به صورت حرفه‌ای و تجاری رونق چشمگیری دارد.

این گیاه شباهت زیادی به نوعی کاکتوس دارد و در نگاه اول به نظر می‌رسد گیاه بسیار زمخت و بی مصرفی باشد اما برگهای کلفت و پرآب و شکننده آن که حاوی مقدار زیاد ویتامین و آنزیم و آب است بشر را در درمان و بهبود بیماریها و ناهنجاریهای متعددی یاری رسانده است.

آلوئه‌ورا اغلب بین 80 تا 100 سانتی‌متر رشد می‌کند و در آستانه 90 سانتی‌متری گل می‌دهد. هر گل آلوئه‌ورا تقریباً 2 تا 3 سانتی‌متر قطر دارد و اغلب زرد رنگ است.

 

برخلاف برگهای کلفت و قطور سبز مایل به خاکستری که در لبه‌هایش تیغهای بسیار ریزی دارد گل آلوئه‌ورا بسیار لطیف است. اخیراً در یک بررسی که در مرکز تحقیقات و بررسیهای پژوهشکده بین المللی آلوئه‌ورا در تگزاس انجام شده است دلایل متعددی را برای درک بهتر موارد استفاده این گیاه و مزایا و فواید آن منتشر کرده‌اند که ذکر آن را خالی از لطف نمی‌دانیم: گیاهی که شبیه کاکتوس است و برگهای سبز خاکستری قطور آن حاوی ژل شفاف و رقیق و بافت داری است، در قرن شانزدهم میلادی از آفریقای جنوبی به امریکای شمالی آورده شد در حالی که این گیاه قرنها قبل در مصر باستان به "گیاه جاودانگی" شهرت داشته و قرنهای متمادی از آن در طب سنتی به عنوان گیاه دارویی و اکسیر حیات استفاده می‌شده است.

آلوئه‌ورا در لغت به معنای گیاه تلخ درخشنده است و در دهه‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی اثرات اعجاب‌انگیز آن مورد بررسیهای دقیق‌تری قرار گرفته و صحت و سقم تئوریهای طب سنتی به اثبات رسیده است. در واقع مهمترین بخش مفید آلوئه‌ورا مغز میانی برگهای آن است که اغلب عصاره ژل مانند آن را در درمان یا بهبود بیماریها و عوارض ناشی از آنها مورد استفاده قرار می‌دهند. این ژل که 96 درصد از آن را آب و 4 درصد مابقی را انواع مواد معدنی و ویتامین و آنزیمهای شناخته شده‌ای تشکیل می‌دهد، خاصیت ضدعفونی کننده و ضد باکتری دارد و سبب برطرف شدن خارش پوست، تورم و التهاب می‌شود، همچنین با به جریان انداختن گردش خون در زخمها و ترشح فیبروبلاست بر روی آنها پانسمانی طبیعی ایجاد می‌کند و از نفوذ میکروبها به زخم جلوگیری کرده سبب سریع‌تر شدن روند بهبودی آن نیز می‌شود، و در واقع بهترین کمک را به سلولهایی می‌رساند که وظیفه دارند با تکثیر خود زخم را ترمیم کنند. آزمایشی در مورد جیواناتی که زخمی شده بودند انجام شد و طی آن به مدت 2 ماه در ازای هر صد کیلوگرم وزن بدنشان مقادیر معینی آلوئه‌ورا در آب آشامیدنی به آنها خورانده شد یا کرمی که حاوی 25 درصد ژل آلوئه‌ورا بود در محل زخمهایشان به مدت 6 روز مالیده شد در هر دو مورد نتیجه بسیار رضایت‌بخش بود. اندازه زخمها تا 62 درصد کاهش یافت و در گروهی که آلوئه‌ورا در آب آشامیدنیشان ریخته شده بود میزان اثربخشی 51 درصد بود.

آلوئه‌ورا همچنین در کوتاه‌تر کردن دوران نقاهت پس از بیماریهای سخت و عمل جراحی نیز اثر اعجاب‌انگیزی دارد و قوای عمومی بدن را به سرعت بهبود می‌بخشد. در مورد افرادی که از آکنه یا جوشهای غرور، خلاص نمی‌شوند، آزمایش جالبی انجام شده است، در واقع این افراد ملزم بودند روزانه ژل مخصوصی که خواص ضد جوش داشت به سرتاسر پوست صورت خود ماساژ دهند. محققان ژل جدیدی ساختند که حاوی آلوئه‌ورا بود و به افراد مورد بررسی توصیه کردند به نیمی از صورت خود ژل قبلی و به نیمه دیگر ژل حاوی آلوئه‌ورا را بمالند سرعت اثربخشی این ژل حدود 72 ساعت بیشتر از ژل قبلی بود و بیماران به طرز شگفت‌انگیزی شاهد بهبود و ریشه کن شدن جوشهای نیمه‌ای از صورت خود بودند که با ژل آلوئه‌ورا معالجه شده بود. دکتر "جیمز نولتون" متخصص پوست و زیبایی در دانشگاه "نیوپورت بیچ" کالیفرنیا می‌گوید: هر نوع زخیمی که ر روی پوست ایجاد شده باشد با استفاده از ژل آلوئه‌ورا قابل درمان است، از بریدگیهای عمیق گرفته تا محل بخیه شدن عمل جراحی و بخشهای لایه‌برداری شده جهت انجام تست سرطان! همچنین بررسی گسترده‌ای در مورد اثر این گیاه در بهبود سوختگیها و زخمهای تاول مانند دیگر انجام شده است که نشان می‌دهد استفاده از ژل آلوئه‌ورا در درمان سوختگی دوره درمان را بین 4 تا 5 روز کوتاهتر کرده اثربخشی آن نیز به مراتب رضایت بخش‌تر است. ژل آلوئه‌ورا در درمان سرمازدگی و یخ زدگی اعضای بدن نیز معجزه می‌کند و با افزایش سرعت گردش خون در آن قسمت، روند درمان را سرعت می‌بخشد و خاصیت آنتی بیوتیک بسیار قوی دارد. آسیب دیدگیهای پوستی ناشی از اشعه ایکس، موارد خاصی از پیسی یا جذام نیز با استفاده از ژل آلوئه‌ورا قابل درمان است. عفونتهای سیستم گوارش، اسهالهای مزمن و زخم معده نیز با نوشیدن عصاره آلوئه‌ورا درمان می‌شود و معده و اندامهای داخلی با انرژی و ورزیدگی بیشتر به حیات خود ادامه می‌دهند.

از دیابت تا ایدز

در مورد بیماران مبتلا به دیابت نیز بررسیهای مفصلی انجام شده است افرادی که درمان بیماری قند آنها هنوز به انسولین نیاز پیدا نکرده است به مدت 14 هفته با 72 قاشق چایخوری عصاره آلوئه‌ورا آزمایش شدند در پایان دوره بدون آنکه وزنشان تغییری کرده باشد میزان قند خونشان تا سقف 45 درصد کاهش یافته بود.

استفاده روزانه و مداوم عصاره آلوئه‌ورا به صورت تزریق وریدی در مورد افراد مبتلا به آرتروز مفاصل نیز اثر اعجاب‌انگیزی داشته است، در مورد افرادی که ورم و آرتروز مفاصل و درد شدید داشته‌اند به مدت 13 روز متوالی این کار تحت نظارت پزشک انجام شده و 7/79 درصد از عارضه بیماری شان در 67 درصد از افراد کاملاً برطرف شده است. عصاره مخصوصی که از مانوز قند موجود در آلوئه‌ورا تهیه می‌شود می‌تواند فعالیت ویروس HIV که عامل بیماری AIDS است را مختل کند. در واقع عصاره آلوئه‌ورا سرعت تکثیر این ویروس را تا 30 درصد کاهش می‌دهد و مانع از گسترش آن در بافت می‌شود.

نوشابه آلوئه‌ورا نیز از مؤثرترین مواد برای کاهش شانس زنده ماندن ویروس HIV در بدن افراد مبتلا به ایدز شناخته شده است. به مدت 90 روز به 29 بیمار مبتلا به ایدز روزانه 5 بار و هر بار 150سی سی عصاره خالس آلوئه‌ورا خورانده شد و در پایان دوره 25 درصد از آنها تقریباً از شر ویروس خلاص شده بودند و مابقی نیز از رشد و بهبود سیستم ایمنی بدن خود ابراز رضایت می‌کردند. آلوئه‌ورا خواص معجزه آسای دیگری نیز در درمان سرطان ریه دارد و از رشد و تکثیر سلولهای مولد سرطان جلوگیری می‌کند. با توقف پیشرفت بیماری سرعت اثربخشی داروها و مراقبتهای پزشکی نیز چند برابر می‌شود.

آلوئه‌ورا که امروزه به صورت کنسرو و نوشیدنی نیز در بازار یافت می‌شود اثر زندگی بخشی برای دهان و دندان دارد و از پوسیدگی دندانها و رشد باکتریهای مولد بوی بد دهان نیز جلوگیری می‌کند. روند گوارش غذا و بهبود زخمها را سرعت می‌بخشد و به پوست و مو طراوت و شادابی می‌دهد. در درمان چین و چروکهای پوست و جلوگیری از پیر پوستی به علت دارا بودن ماده‌ای شبیه کلاژن اثر بسیار قابل توجهی دارد. در مورد افرادی که دچار افسردگی، بیماریهای مزمن و یا بستری هستند مصرف آلوئه‌ورا به صورت خوراکی سبب افزایش نیروی حیات و انرژی می‌شود و احساس بهتری به آنها می‌دهد. چون حاوی تمام ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای غلبه بر احساس ناخوشنودی و ضعف است و از همه مهمتر اثرات جانبی نیز ندارد و تاکنون مورد چندان قابل توجهی در مورد حساسیت یا سایر عوارض جانبی متداول از آلوئه‌ورا گزارش نشده است.

آلوئه‌ورا را در یک کلام می‌توان جادوی قرنها دانست که از روزگاران کهن مورد استفاده قرار می‌گرفته و بی‌شک یکی از پرفایده‌ترین گیاهانی بوده است که بر روی کره زمین می‌روید و در خدمت بشر و مورد استفاده او قرار می‌گیرد. از آلوئه‌ورا که سابقه‌ای بیش از 3500 سال بر آن متصور است در کتاب انجیل نیز نام برده شده است. "... و هنگامی که عیسی از صلیب باز کردند زخمهای بدنش را با آلوئه پیچیدند و بردند ..." (انجیل جان فصل 19 آیه 39). این گیاه به طرز عجیبی در جای جای تاریخ بشری دیده می‌شود و در اروپا و آمریکا و آسیا و سایر نقاط جهان نقشی مؤثر و ماندگار داشته است.

منابع: www.Aloevera.com products

www.Wikipedia.com

انتشار جغرافیایی و شرایط آب و هوایی

صبر زرد "آلوئه‌ورا" یکی از مهمترین گیاهان دارویی منطقه جنوب کشورمان به حساب می‌آید. آب و هوای گرم و خشک مورد نیاز برای این گیاه دارد. در ایام گذشته در شهرها و روستاهای منطقه جنوب ایران جهت مصارف گوناگون به طور وسیعی کشت می‌شده است. ولی متأسفانه با ورود داروهای شیمیایی "صبر زرد" نیز مانند دیگر گیاهان دارویی جایگاه خود را از دست داده است.

در ایران این گیاه بومی استانهای هرمزگان، بوشهر و سیستان و بوچستان است. با تحقیقاتی که توسط مرکز تحقیقات منابع طبیعی هرمزگان و بوشهر انجام گرفته، اهالی محل اظهار داشتند که صبر زرد از زمانهای بسیار قدیم در محلهای زراعتی و منازل آنها کشت می‌شده است. از فردی که حدود 70 سال سن داشته درباره وجه تسمیه گیاه صبر سوال شد و او در جواب گفته است: به علت استقامتی که این گیاه در برابر گرما و بی آبی دارد بهترین نام برایش صبر است و در گذشته در بسیاری از باغها و منازل کشت می‌شده است. ولی امروزه فقط در ارتفاعات بشاگرد و در بعضی روستاهای دوردست از توابع میناب در استان هرمزگان به صورت خودرو یافت می‌شود. این گیاه در قرن ششم توسط اعراب بعد از فتح اسپانیا به آسیا آورده شد. شرایط مناسب آب و هوایی و ویژگی مناسب زمین در تگزاس ، آمریکای مرکزی و اسپانیا هم امکان کاشت این گیاه را فراهم می‌کند.

به طور کلی خواص دارویی "آلوئه‌ورا" که در ایران به آن "صبر زرد" میگویند شامل موارد زیر است:

1- درمان HIV

2- درمان BS

3- درمان Hemorroid

4- درمان Ms

5- درمان دیابت نوع 2

6- خاصیت آنتی تومری

7- خاصیت ضد اسیدانی

8- درمان عفونتهای میکروبی مجاری روده‌ای و معده‌ای

9- درمان سنگ کلیه

10-درمان زخمها و سوختگیها

11-درمان اسهال خونی

12-تصفیه خون

13-اثر ضد درد

14-درمان صرع

15-رفع سوء هاضمه

16-رفع ریزش مو

17-درمان اگزما

18-کنترل قند خون

19-بهترین مرطوب کننده

ترکیبات شیمیایی: ژل

عصاره این گیاه حاوی ترکیبات شیمیایی زیر است:

الف: گلیکوپروتئینها:

گلیکوپروتئینها از تورم و درد جلوگیری می‌کند و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. این ماده که در ساختمان آن قند وجود دارد و جمله گلیکوپروتئینها می‌توان به آنتی بادیها و ترانس فری (آهن را در جریان خون حمل می‌کند) اشاره کرد.

ب: پلی ساکاریدها:

پلی ساکاریدها رشد و ترمیم پوست را تحریک می‌کنند و شامل ترکیبات زیر هستند:

1- مانان (Mannan)

مانانها گسترده‌ترین پلی ساکارید بررسی شده در ژل صبر زرد هستند و حاوی اتصالات 4-1 B مرتبط با رسوبات مانوز می‌باشند.

نکته: تنوع چشمگیری در گونه‌های پلی ساکرید ژل صبر زرد دیده می‌شود. مثلا چندین بررسی گونه مانان را به عنوان پلی ساکارید اولیه ژل این گیاه تعیین کرده‌اند در حالی که مطالعات دیگر در غیبت مانان مواد پکتیکی را به عنوان پلی ساکارید اولیه شناخته‌اند

2- گالاکتان (galactan)

3- آرابینان (arabinan)

4- آرابینوها منوگالاکتان (arabinorha mnogalactan)

5- ترکیبات پکتینی (pectic)

6- آسمانان (Acemannan)

این ماده در واقع یک هورمون است که بدن آن را فقط تا زمان بلوغ (در پسران) تولید می‌کند. پس از این زمان به بعد باید این هورمون به بدن وارد شود.

آسمانان در جداره همه سلولها ذخیره می‌شود و به همین دلیل مقاومت کل بدن را در مقابل انگلهای بیماری‌زا، ویروسها و باکتریها بالا می‌برد. آسمانان مرکزی برای همه سلولها در ارتباط با هم است. از جمله موها، جداره رگها، پی‌ها، مفصلها، غضروفها، زردپیها که در اثر سم یا مواد مخدر حاصل می‌شود محافظت می‌کند، سوخت و ساز بدن بهینه شده و تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و انرژی فزاینده‌ عظیمی را به همراه خود دارد. این ماده به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند و تعادل اسید و باز را در بدن دوباره برقرار می‌سازد. آسمانان ماکروفیجها را فعال و بهبود زخم را تسریع می‌کند. هیدروژل آسمانان در پوشش زخم هیدروژلی کاریزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که از آسمانان صحبت می‌شود منظور همان عصاره گیاه صبر زرد است.

7- اسیدگلوکورنیک

درمان HIV

تحقیقات اخیر نشان داده که مانوز استیله که یک ماده مؤثر در صبر زرد است به عنوان یک ترکیب ضد ویروس دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز است. مانوز استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می‌دهد. اما مهمتر اینکه میزان تأثیر AZT را که یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV است را تا حدود زیادی بالا می‌برد. اگر این ترکیب دارویی با صبر زرد مصرف شود میزان AZT مورد استفاده برای HIV را تا 90 درصد می‌توان تقلیل داد که این امر از هزینه‌ها و عوارض جانبی HIV تا حد زیادی خواهد کاست.

برای درمان HIV باید روزانه به میزان g 1600-800 مانوز استیله مصرف شود.

معرفی آلوئه ورا

گیاهی رو که مشاهده می کنید آلوئه ورا یا صبر زرد نام دارد که علاوه بر اینکه خاصیت داروئی زیادی دارد.از ماده ژلاتینی که درون برگ این گیاه وجود داره برای مصارف بهداشتی آرایشی (ژل.کرم .شامپو و…)هم استفاده میشود. این گیاه به دلیل خواص داروییه خارق العاده ای که دارد در گروه گیاهان سحر آمیز دسته بندی میشود.

معرفی گیاه
مرور کلی خواص داروئی : صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیرابه آن به مصرف طبی می رسد .
Aloe vera یک گیاه بادوام با گلهای زرد است. برگهای سخت آبدار و نیزه ای این گیاه به طول 20 اینچ رشد می کند و طول کل گیاه تا 4 پا می رسد. تنها برگهای این گیاه ارزش دارویی دارند، اما بخشهای مختلف برگها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. ژله شفاف و سفتی از قسمتهای داخلی برگ تشرح میشود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مایع زردرنگ تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک میشود، سبب تولید شیرة Aloe میشود.

تاریخچه :
آلوئه ورا سابقه ای بسیار طولانی و درخشان دارد. اولین گزارش مکتوب که در آن به آلوئه ورا اشاره شده است متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غارنوشته ها و کنده کاری های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه های به جای مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه گیاهی چنان گرامی بوده که افراد برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه ای از برگ های آلوئه ورا تقدیم می کردند.داستان هایی نیز درباره استفاده کلئوپاترا از آلوئه ورا، عسل و شیر برای حفظ زیبایی افسانه ای شان گفته می شود.کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد که از شر آفتاب مصر در امان باشد وحتی مصریان آنرا برای مومیائی مردگان خود بکار می بردند .در کتاب مقدس نام این گیاه به کرات آمده است . اما مصریان باستان تنها ملتى نبودند که آلوئه ورا را مى شناختند براساس منابع قدیمى ارسطو یکى از طرفداران بسیار معتقد خواص آلوئه ورا بوده است.او رایزن الکساندر کبیر نیز بوده است.قدر و ارزشی که او برای آلوئه ورا قائل بود چنان بوده است که در سال ۳۳۳ قبل از میلاد الکساندر را متقاعد کرد جزیره سوکوترا در اقیانوس هند را تصرف کند. این جزیره به دلیل رویش آلوئه در آن شهرت داشت و در آن زمان برای درمان زخم های سربازان در سپاه الکساندر از آلوئه ورا استفاده می شد.

گونه شناسی:
گیاه «آلوئه ورا»گیاهی است که به طور عمده در مناطق خشک رشد می کند. آلوئه ورا با اینکه به خانواده زنبق تعلق دارد اما در ظاهر شباهت بسیار زیادی به کاکتوس دارد.در بین بیش از ۲۴۰ گونه آلوئه ورا چهار نمونه آلوئه ورا تشخیص داده شده که دارای ارزش غذایی هستند.

نام آلوئه ورا در لغت به معنای «ماده تلخ درخشان» که از کلمه عربی «آلوئه» گرفته شده است. آلوئه از خانواده سوسن است این گیاه با ظاهری شبیه به کاکتوس، گیاهی دائمی، گوشتی و آبدار است که حداکثر حدود دو متر ارتفاع دارد با برگ های پهن تیغ دار. اگر تیغ هایی را که در لبه برگ ها قرار دارند جدا کنیم از جای خالی آنها ژلی ترشح می شود که تمام خواص گیاه در آن نهفته است.از آلوئه که امروز در تمام دنیا کاشته می شود برای درمان گستره وسیعی از بیماری ها از انواع میگرن گرفته تا سوءهاضمه، درمان جوش و سوختگی استفاده می شود.
آلوئه ورا در طب سنتی ۵ هزار ساله هندی، آیورودا نیز به همین ترتیب ارزشمند شمرده می شود. تمدن های یونانی، رومی، آفریقایی، مایایی، سرخپوستان آمریکایی و چینی نیز آلوئه ورا را گرامی می داشتند و مسلمانان هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان در بازگشت در سفر حج برگ های آلوئه ورا را بالای در خانه هایشان آویزان می کنند.

ترکیب شگفت آور این گیاه چیست؟
باید گفت در کمال شگفتی ۹۶ درصد ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشکیل شده است. ۴ درصد باقی مانده اما حاوی مواد فراوانی است که ۷۵ نوع آن شناخته شده اند.ترکیباتی که در ژل آلوئه یافت شده اند از پلی ساکاریدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند.این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدمیکروب است.آنتی اکسیدان هایی در قالب ویتامین های آ، ب، ث، ای، آمینواسیدهای روی و اسیدهای چرب ضروری نیز در این ترکیب یافت می شوند.کلسیم و آلوئین نیز در آلوئه ورا موجود هستند، آلوئین ملینی بسیار قوی است.

حدود ۹۶ درصد از وزن آن را آب تشکیل داده است و مابقى شامل چربى هاى ضرورى آمینواسیدها، ویتامین ها، املاح، آنزیم وگلیکوپروتئین است!

این گیاه حداقل داراى ۳ اسید چرب با خاصیت ضدالتهابى است که براى معده ، روده کوچک و روده بزرگ مفید است.

ویتامین هاى تشکیل دهنده آن عبارتند از ویتامین C ، B۱۲ ، B۶ ،B۲ ، B۱ ، A و E. «آلوئه ورا» با خاصیت اعجاب انگیز خود مى تواند تمام اسید آمینه هاى ضرورى بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد.

هیچ چیز این گیاه به تنهایى شگفت انگیز و خارق العاده نیست.بلکه همراهى و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروههاى مختلف غذایى است که آن را منحصر به فرد کرده است.

ژل Aloeحاوی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع می کند و همچنین حاوی پلی ساکارید است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می کند. “آنتراکوئین” موجود در شیرة Aloe به عنوان مسهل مؤثر عمل می کند.این مواد شیمیایی در مقادیر کم، می توانند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند.از ژل Aloeبرای درمان زخمهای درونی و بیرونی نیز می تواند استفاده کرد.این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخمها، سوختگیها و یخ زدگی را تسریع می کند.

شیره ‌این گیاه مسهل مفیدی است، اما چون می تواند سبب گرفتگی دردناک عضلات شود، غالباً استفاده نمیشود. با میزان مصرف کمتر، شیرة Aloe می تواند از سنگ کلیه پیشگیری یا اندازة سنگ را کوچکتر کند. این ماده به عنوان تسهیل کننده دفع مدفوع به ویژه در افرادی که مبتلا به وبواسیر هستند ماده مفیدی است.

عصارة Aloe شکل ژل این گیاه است که مصارف داخلی دارد و چون دارای خواص ضد میکروبی است، از آن برای درمان عفونتهای میکروبی مجاری معده ای-روده ای نیز می توان استفاه کرد.چون این ماده اسیدهای معده را که سبب تشدید زخمها میشود کاهش می دهد برای درمان زخمهای معده نیز مؤثر است.تحقیقات اخیر نشان داده که “مانوز استیله” به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز است.مانور استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می دهد اما مهمتر اینکه، میزان تأثیر AZT را (یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV)تا حد زیادی بالا میربرد.اگر این ترکیب دارویی با Aloe مصرف شود، میزان AZT مورد استفاده برای HIV را می توان تا ۹۰% تقلیل داد که این امر از هزینه ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی خواهد کاست.

ژل خوراکی آلوئه ورا شامل بیش از ۷۵ مواد مغذی از لحاظ غذایی و ۲۰۰ ترکیب فعال، ۲۰ نوع ماده معدنی، ۱۸ آمینو اسید و ۱۲ نوع ویتامین است. این ژل بی نهایت مطبوع است.

در منابع دارویی فهرست مصارف آلوئه ورا تقریباً به اندازه فهرست مواد تشکیل دهنده آن طویل است.از بارزترین خواص آلوئه ورا جلوگیری از ضایعات پوستی و ترمیم آنها است.مصرف خوراکی آلوئه ورا نیز به گوارش غذا کمک می کند، سلامتی قلب و عملکرد کبد را بهبود می بخشد، قند و کلسترول خون را کنترل می کند، تولید انرژی را افزایش داده، درد مفاصل را تسکین می دهد، شش ها را پاک می سازد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و زخم ها و جراحات را ترمیم می نماید.

خواص درمانی گیاه صبر زرد :
قرنهاست که برگ‌های گیاه صبر زرد به طور گسترده‌ای در کشورهای مختلف به عنوان دارو مصرف می‌شود اثرات درمانی مختلفی که برای این گیاه عنوان شده غالبا بر اساس سابقه طب سنتی است اما مطالعات بالینی نیز در سالهای اخیر روی آن صورت گرفته است.

در یک مطالعه گسترده استفاده موضعی از ژل این گیاه موجب التیام زخم‌های به جا مانده از آکنه روی صورت شد.

این گیاه دارویی در درمان آرتریت، آسم، سندرم خستگی مزمن، سوء هاضمه و اختلالات روده‌ای، اختلالات پوستی، آسیب‌های ورزشی و زخم‌های داخلی و خارجی اثر بخش است.

ژل گیاه صبر زرد بصورت موضعی برای درمان سوختگی‌های خفیف، آفتاب سوختگی، بریدگی ها، آکنه و التهاب مخاط دهان کاربرد دارد.

کاربرد موضعی الوئه ورا بر روی زخم‌های جراحی مجاز نیست زیرا بهبود زخم‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

برگ بوته‌های گیاه دارویی صبر زرد یا آلوئه ورا معمولا بعد از گذشت دو سال از زمان کاشت و هنگامی که بوته‌ها به اندازه کافی رشد کردند برداشت می‌شود.

جزیره قشم به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرمسیری یکی از مکانهای مناسب و دارای پتانسیل بالا برای تولید گیاه معجزه‌آسای “آلوئه‌ورا” است.

آلوئه ورا از جمله گیاهانی است که در صفر درجه می‌میرد و محیط رشد آن معمولا باید بالاتر از دو درجه باشد و به‌همین دلیل‌مناطق جنوبی کشور که درجه حرارت دراین مناطق به صفر درجه‌نمی‌رسد از مناطق مستعد برای تولید این گیاه محسوب می‌شوند.

این گیاه از جمله گیاهانی است که یک سال کاشته می‌شود و تا شش سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیماری این گیاه نسبت به دیگر گیاهان بسیار کم است و آب بسیار ناچیزی مصرف می‌کند.

براساس مطالبی که توسط دانشگاه فلوریدا منتشر شده ، منشاء این گیاه که به علت رویش آن در مناطق بیابانی به ” لاله بیابان ” مشهور است آفریقا بوده و در ایران باستان از آن استفاده می‌شد.

در کشورهای کارائیب آلوئه‌ورا فقط به‌صورت برگ فروخته می‌شود و در خانه‌ها مردم به عنوان کمکهای اولیه از آن نگهداری می‌کنند.

یکی از دلایلی که این گیاه از آفریقا به مناطق دیگر جهان منتقل شده است موثر بودن آن در درمان برخی بیماریها بود و مسافرانی که با لنجها به سفر دریایی می‌پرداختند این گیاه را به‌ عنوان کمکهای ‌اولیه به‌همراه خود می‌بردند.

آلوئه ورا دارای هورمونها و ترکیباتی است که بلافاصله زخم را ترمیم می کند و برای بیماریهای گوارشی از جمله زخم معده موثر است.

همچنین اشخاص مبتلا به سرطان که مشغول شیمى درمانى هستند، ادعا مى کنند مصرف این گیاه تهوع و سایر مشکلات مربوط به این درمان را مى کاهد.

هم اینک ‪ ۲۰۰ماده دارویی از گیاه آلوئه‌ورا تولید شده است و از پوست آن نیز مواد آنتی کانسر جدا شده است.

به‌گفته برخی اساتید و متخصصان از این گیاه به عنوان یک داروخانه در یک گیاه نام برده می‌شود و به همین دلیل است که این گیاه تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است.

هم‌اینک کمپانیهای بسیاری در جهان از آلوئه‌ورا در تولید صنایع غذایی،مربا، نوشابه‌ها، کنسرو، ماست و دوغ، ژله، مارمالاد، سوپهای آلوئه‌ورا، بستنی، عسل، ترشی، تافی، نان، ماکارونی، برنج و چای استفاده می‌کنند.

از محصولات آلوئه‌ورا در صنایع بهداشتی از جمله تولید دستمال کاغذی و پوشک بچه به علت حساس بودن پوست بچه‌ها و ترمیم سریع پوست آنها ، استفاده می‌شود.

برای استفاده تجاری‌از این گیاه باید مسیر درست کار کردن آن را بدانیم یعنی به عنوان یک سرمایه‌گذار باید ببینیم که‌در چه مناطقی چه محصولاتی و چگونه باید تولید کنیم و برای کشت تجاری نیز باید کشاورزانی که خواستار فعالیت در این زمینه هستند، آموزشهای لازم را طی کنند.

مرکز پژوهشهای بیوتکنولوژی خلیج فارس در جزیره قشم ایران ، تنها عضو منطقه خاورمیانه این انجمن است که مقر آن در تکزاس آمریکا می‌باشد.

دانشمندان اسپانیایی از گیاه آلوئه ورا ژلی ساخته‌اند که می‌تواند عمر نگهداری میوه‌ها را طولانی‌تر کند.

محققان اسپانیایی می‌گویند با استفاده از این ژل خوردنی می‌توان میوه‌ها را تازه نگه داشت.

این ژل که طعم و ظاهر غذاها را تغییر نمی‌دهد می‌تواند به صورت یک پوشش کاملا طبیعی و بی‌ضرر جایگزین مواد نگهدارنده مصنوعی شود که بعد از برداشت میوه‌ها به آنها اضافه می‌شود.

۵ دلیل عمده برای مصرف ژل آلوئه ورا:
۱) قالب های ساختاری بدن: آمینواسیدها، اجزا و قالب های ساختار بدن ما هستند. هشت آمینو اسید ضروری وجود دارد که در بدن ما ساخته نمی شود. نوشیدن مداوم و منظم آلوئه ورا به شما اجازه می دهد به واسطه تأمین طبیعی آمینو اسید های ضروری بدن، سلامتی خود را حفظ کنید. آلوئه ورا تنها گیاهی است که آمینو اسید های مشابه و ضروری بدن را می سازد.

۲) ضدالتهاب و عصبانیت: ژل آلوئه ورا دارای ۱۲ ماده اصلی است و بررسی ها نشان داده که بدون هیچ عارضه ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می کند و همچنین آلوئه ورا سبب تحرک ماهیچه ها و صحت کارکرد مفاصل می شود.

۳) ویتامین هاى تشکیل دهنده آن عبارتند از ویتامین C ، B۱۲ ، B۶ ،B۲ ، B۱ ، A و E. «آلوئه ورا» با خاصیت اعجاب انگیز خود مى تواند تمام اسید آمینه هاى ضرورى بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد، بنابراین نیاز داریم که در رژیم غذایی خود همواره این ویتامین ها را به طور مکمل بگنجانیم.

۴) میزان مواد معدنی: بعضی از مواد معدنی در آلوئه ورا یافت شده است که شامل کلسیم، سدیم، آهن، پتاسیم، کلر، منگنز، مس و روی است.نوشیدن ژل آلوئه ورا یک راه طبیعی و سالم برای تأمین نیازمندی های بدن است.

۵) بهداشت و سلامت دندان : آلوئه ورا با وجود موادی که در خود دارد بی نهایت برای سلامت دهان و لثه مفید است. دندانپزشکان بر اثرات آلوئه ورا بر دهان و لثه و استفاده از آن بسیار توصیه می کنند

اشکال موجود
در حال حاضر محصولات مختلفی از این گیاه در صنایع مختلف غذایی، آرایشی و بهداشتی دارویی در دنیا تولید و عرضه می‌شود.

در حال حاضر این گیاه دارویی در صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه‌ها، کمپوت، دوغ و غیره و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها، صابون‌ها، شوینده‌ها و در صنایع دارویی در کپسول ها، قرص‌های جوشان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندام مورد استفاده این گیاه دارویی برگهای آن است.

ژل آلوئه برای درمان اگزما و ترمیم جای عمل سزارین، هموروئید و انواع دیابت کاربرد دارد.

ژل Aloeبه شکل تازه که از گیاه Aloeگرفته شده باشد بهترین ماده است، اما این ماده به صورت تجاری در شکل ژله ثابت شده نیز موجود است. پودر شیرة Aloe نیز به شکل کپسولهای 500 میلی گرمی به عنوان داروی مسهل موجود است. عصاره Aloe در واقع شکل مایع ژل است.

اگرچه آلوئه ورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می کند اما از کشف خواص بی بدیل آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد.اغلب مردم به عنوان یکی از مواد سازنده محصولات آرایشی مثل ضدآفتاب ها، مرطوب کننده ها و کرم های سوختگی با آلوئه ورا آشنا هستند.اما امروزه حضور رو به فزونی آلوئه در محصولات متعدد و متنوعی را شاهد هستیم.تولیدکنندگان شامپو مدعی هستند که اسیدیته گیاه آن را برای ساخت انواع شامپو و نرم کننده ایده آل کرده است. در حالی که متخصصین تغذیه نیز مصارف خوراکی آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجی آن مفید و متعدد می دانند و آن را به اشکال مختلف از جمله عصاره، ژل، کپسول و پودر عرضه می کنند.

نحوه مصرف
بسیاری از افراد این گیاه را برای درمان سوختگیها و بریدگیهای جزئی در آشپزخانه خود نگه می دارند. این گیاه برای درمان کهیر و پیچک سمی نیز می تواند مؤثر واقع شود.

به منظور استفاده از ژل Aloe، برگ آنرا به صورت طولی برش دهید و ژل داخل آنرا خارج سازید. سپس آنرا به صورت آزاد روی قسمت آسیب دیده بمالید.

شیره Aloe از قدیم به عنوان مسهل مورد استفاده بوده است، اما در ایالات متحده مصرف چندانی ندارد. چون این ماده سبب بروز گرفتگیهای دردناک عضلات می گردد، لذا ابتدا مصرف سایر مسهل های گیاهی نظیر “کاسکارا و فلوس” توصیه میشود.

برای درمان سنگهای کلیه و به عنوان مسهل شیرة Aloe خشک را مصرف کنید. برای درمان HIV، روزانه به میزان 800 الی 1600 میلی گرم مانوز استیله مصرف کنید. این میزان از مادة مزبور، برابر با نیم تا یک لیتر آب Aloe است، هر چند میزان مانوز استیله می تواند در فرآورده های مختلف متفاوت باشد.

نکات احتیاطی
با وجود خواص بسیار آلوئه ورا و با آنکه تاکنون هیچ عوارضی از مصرف آن گزارش نشده است پزشکان مصرف خوراکی آن در طول دوران بارداری و شیردهی را برای خانم ها منع می کنند.آلوئه ورا چنان خواص چشمگیر و متعددی دارد که نام ها و القاب زیادی برای خود کسب کرده است از جمله:گیاه درمانگر، گیاه سوختگی، دکتر گلدانی و گرز بهشتی

ژل Aloe برای استعمال خارجی مادة بی خطری است، اما در موارد نادری سبب واکنش آلرژیک میشود. اگر پوست شما تحریک می شود مصرف آنرا ادامه ندهید.

ژل Aloe برای درمان زخمهای عمیق مؤثر نیست. شیرة آن می تواند سبب گرفتگی یا اسهال روده ای شدید گردد، زنان باردار یا شیرده نباید این ماده را مصرف کنند زیرا ممکن است سبب انقباضهای رحمی گردیده و سقط جنین را تحریک کند.مصرف مسهل Aloe برای درمان بیماریهای معده ای- روده ای، انسداد روده ای، آپاندیسیت یا درد معده مبهم تجویز میشود.مصرف زیاد این ماده ممکن است سبب تشدید اولسرها، بواسیر، دیورتیکولوز، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) گردد.

مصرف طولانی مدت این ماده سبب وابستگی به آن میشود یا تعادل الکترولیتی را مختل می سازد. این ماده ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز بی ضرر گردد. کودکان زیر 12 سال نباید گیاه Aloe مصرف کنند.

تداخل های احتمالی
مصرف طولانی و مزمن شیرة Aloeمی تواند سبب کمبود پتاسیم گردد که می تواند با پاره ای معالجات قلبی تداخل کند. احتمال کمبود پتاسیم در بدن در صورتی که شیرة Aloe را با ادرار آورهای (مدرهای) تیازید، شیرین بیان یا کورتیکو استروئید مصرف کنید، بیشتر است.

«صبرزرد» در جزیره قشم :

«صبر» نام فارسی آن است و صرفنظر از مصارف درمانی آن توسط افراد بومی، آن را روی قبرها می کارند و نشانه ای از محل خاکسپاری کسی است که فوت شده است .برگزیدن نام صبر برای این گیاه نیز احتمالاً ایجاد آرامش و صبر برای بازماندگان است.در جزیره قشم تراکم بسیار زیاد گیاه را در قبرستان قدیم شهر «سوزا»به صورت چند هکتار فشرده که عملاً قبرها را کاملاً در بر گرفته است، می توان مشاهده کرد.

آلوئه و را گیاهی است که برای ماندن و رشد به حداقل آب نیاز دارد و در خاک های شور و ساحلی به آسانی رشد و پرورش می یابد و نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است.بر اساس تجارب پژوهشی، مرکز پژوهشی های بیوتکنولوژی خلیج فارس منطقه آزاد قشم، کارخانه تولید صنعتی آن را با ظرفیت سالانه ۲۰۰ تن ژل و پودر آلوئه طراحی و تدوین و دانش فنی آن را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است.

پشتوانه این واحد صنعتی ، کشت و پرورش آلوئه به مساحت ۵۰ هکتار است که ۵ هکتارتوسط «منطقه آزاد قشم کاشته شده و ۱۵ هکتار آن توسط شرکت خریدار دانش فنی در دست آماده سازی برای کاشت است و لازم است ، ۳۰ هکتار دیگر نیز توسط مردم جزیره کاشته می شود. تکثیر آلوئه ورا به صورت تولید پاجوش و کاشت بذر است. در بسیاری از موارد هر بوته تا ده پاجوش تولید می کند.

این گیاه پایدار و چند ساله است و هر سه ماه یک بار می توان از هر بوته ۳ تا ۴ برگ کناری برداشت و برای استخراج محصول در کارخانه مورد استفاده قرار دارد.توسعه کاشت «آلوئه ورا»توسط مردم جزیره قشم صرفنظر از تأمین ماده اولیه کارخانه در دست احداث، زمینه ای مناسب برای ایجاد اشتغال بومی، ایجاد فضا سبز (در زمین های ساحلی و غیر قابل استفاده کشاورزی و بی نیازی آن به آب شیرین و آبیاری دایم) است. خواص متعدد دارویی شناخته شده در «آلوئه ورا» باعث شده است که آن را گیاه قرن بیستم بنامند.

بسیاری از محققان بر این اعتقاد هستند که خواص آلوئه و نقش دارویی آن در تحولات صنایع دارویی مشابه با شناخت آسپرین در قرن نوزدهم و مصرف آن توسط میلیون ها انسان برای کاهش تب، درد و تورم در سراسر جهان است. هزاران بیمار قلبی از آسپرین به عنوان ماده ممانعت کننده از بروز لخته خون استفاده می کنند.

مطالعات نشان داده است، آلوئه دارای حدود ۲۰۰ ماده مؤثر است.مواد آرایشی، بهداشتی، غذایی و نوشابه ها بزرگترین بازار بین المللی مصرف آلوئه به شمار می روند.کشورهای کره و ژاپن قدیمی ترین مصرف کننده گان آلوئه در طب سنتی خود هستند.در کره، ژل آلوئه در نوشابه ها با غلظت ۹۹ درصد مصرف می شود. این وضعیت در سنگاپور و مالزی نیز گسترش یافته است.استرالیا بالاترین مصرف آلوئه را دارد و با حضور ژاپنی ها در استرالیا بازار مصرف نوشابه های آلوئه نیز توسعه یافته است.مواد آرایشی طبیعی ۴درصد از ۱۶ میلیارد دلار بازار مواد آرایشی، بهداشتی را در اختیار دارد.تولید آنها سالانه ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش می یابد که سه برابر رشد توسعه سایر صنایع است.

نوشابه های حاوی ژل آلوئه در فروشگاههای عرصه کننده Helt food ارائه می شود که با طعم و رنگ های متفاوت وجود دارد.

مرور کلی خواص داروئی :

صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیرابه آن به مصرف طبی می رسد .
تقویت کننده بدن است
یبوست را برطرف می کند و روده ها را تمیز می کند
برای معالجه آسم مفید است
سوء هاضمه را برطرف می کند
در معالجه صرع مفید است
اثر ضد کمر درد
خون را تصفیه می کند
برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آنرا روی پوست بمالید
اگزما را درمان می کند
برای معالجه اسهال خونی مفید است
برای رفع ریزش مو ، شیرابه آنرا به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید
گرفتگی کبدی را برطرف می کند
برای التیام زخم ها شیرابه آنرا روی زخم بمالید
صبر زرد بهترین کرم مرطوب کننده است برگها را بشکنید و ژله آنرا به پوست بمالید
مبتلایان به بیماری قند می توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند
برای شستن چشم و زخم ها شیرابه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید

اسامى گوناگون صبر زرد
در مـازنـدران بـه گـیـاه صـبـر انجیر بغدادى مى گویند .درگویش اصفهانى به صبر، چدروا مى گویند .صباده ، صبره ، آلوئه ، آلوئس و ازوا از اسامى دیگر صبر زرد است .

صـبـر زرد در زبان عربى : الوه ، الصبر و صباره

در زبان لاتین : Aloe vera

در زبـان انـگـلیـسـى بـه aloe

در زبـان آلمـانـى بـه aloe

در زبـان فرانسه به officinale aloes شهرت دارد .

گونه هاى مختلف گیاه صبر زرد
گیاه صبر زرد 5 گونه اصلى دارد که عبارتند از:
1 – صبر زرد، صبر، صبرهندى ، داربو – عود Aloe vera
2 – شاخ بزى Aloe verrucosa
3 – خرخ Aloe vaccillans
4 – صبر فارسى ، صبر سیاه Aloe caballin
5 – صبر سقوطرى Aloe socotrin